Як почати рахувати гроші?
Для початку важливо визначитися, чого ви хочете. Ви хочете просто контролювати витрати чи збирати гроші? Сімейний бюджет передбачає суворий облік, як доходів, так і витрат. При правильній його організації, кожна сім'я зможе не просто уникати зайвих витрат, але і починати кожен наступний місяць з більшим бонусом, ніж попередній. Зробити це просто, залишилося тільки визначитися з найбільш зручною формою ведення сімейного бюджету.
Спосіб класичний
Цей спосіб ведення сімейного бюджету передбачає повну довіру між подружжям. Всі зароблені кошти складаються «в тумбочку», після чого спільно розподіляються на необхідний термін, найчастіше, на найближчий місяць. Цей спосіб ідеальний для тих, хто не робить з різниці в заробітках жодної проблеми.
Зазвичай, подружжя заздалегідь обговорюють великі покупки, включають до списку ті речі, які необхідні кожному, відкладають певну суму для погашення кредитів, боргів, оплати комунальних послуг. Сума грошей ділиться на частини: загальні витрати (продукти харчування, проїзд на транспорті, дрібні господарські покупки), витрати на розваги (походи в кіно, театр, ресторан, на концерт) і НЗ — недоторканний запас, який повинен становити не менше 10 % від загальної суми і витрачається тільки в екстрених випадках.
Плюсів такого способу розподілу коштів безліч. Якщо подружжя заробляють приблизно однаково, довіряють один одному, дотримуються традиційної форми вибудовування відносин, то будь-який інший спосіб просто не підійде. Якщо хтось із подружжя має менший дохід або знаходиться на утриманні іншого, то він не буде відчувати негативних емоцій у зв'язку з тим, що змушений постійно просити гроші у іншого члена сім'ї навіть на дрібні витрати. Класичний спосіб ведення сімейного бюджету дозволяє відчувати себе повноцінним членом сім'ї, від якого хай і не залежить основний заробіток, але залежить організація витрат.
Не дивлячись на всю привабливість і звичність такого способу, мінуси в ньому все ж є. Якщо подружжя будуть не згодні з приводу розподілу коштів на ті чи інші потреби, то сварки неминучі.
Наприклад, чоловік вважає, що цього місяця обов'язково потрібно купити новий гаджет для комп'ютера, а дружина впевнена, що чоловічі іграшки можуть почекати, а ось нова сумочка — необхідна, злагоди в такій сім'ї не буде.
Крім усього іншого, хтось один так чи інакше буде витрачати більше, що і покаже облік, а це теж привід для образ і сварок.
Спосіб практичний
Цей спосіб ведення сімейного бюджету схожий на класичний, але все ж має деякі відмінності. Передбачається, що подружжя, на початку кожного місяця, розраховує всі витрати, які мають бути. Сюди входять витрати на загальне харчування, господарські потреби, бензин, погашення кредитів і оплату різних рахунків. Крім цього, враховується і горезвісний НЗ, в який зазвичай кожен з подружжя вносить 10 % від свого доходу. Всі ці витрати оплачуються порівну кожним з подружжя. Після розподілу коштів залишаються кишенькові гроші, які кожен може витрачати так, як йому заманеться.
Плюсами такого способу, насамперед, є відчуття свободи: немає необхідності звітувати перед чоловіком за кожну куплену дрібницю, але при цьому є можливість відкладати гроші для покупки навіть тієї речі, яку чоловік цілком може вважати зайвою. Тут немає місця образам, що хтось робить більше іншого для сім'ї, адже основні витрати розподілені рівно навпіл.
Мінусами можна впевнено назвати непридатність такого способу для тих сімей, в яких один з подружжя не працює, або якщо хтось заробляє набагато більше іншого. Може вийти так, що ті умовні 500 одиниць, які необхідно вкладати в загальний бюджет, для чоловіка — копійки, а для дружини — велика частина зарплати. У такому випадку, чоловік не буде відмовляти собі практично ні в чому, а дружині доведеться ще не раз відкласти покупку нової кофтинки або ж знову випрошувати подарунок у чоловіка. Крім цього, погано, якщо один з членів сім'ї скнара, а інший марнотрат. Але це скоріше не недолік самого способу організації витрат, а проста розбіжність характерів. Такій сім'ї буде дуже просто задовольняти загальні потреби, але дуже складно, наприклад, організувати дозвілля.